sobota, marca 06, 2021

Od skowronka do dzisiejszych mediów

Bóg mi świadkiem, że nie pamiętam, kiedy ostatnio czytałem współczesną powieść. W ogóle rzadko czytam fikcję, chyba że coś klasycznego, co mogło mieć na coś istotny wpływ... Ale też nieczęsto. (Parę dni temu wysłuchałem na scribd "Zagładę domu Usherów". I co? Spore rozczarowanie! Tylko tytuł jest interesujący. W sumie ta ówczesna literatura sporo mówi o nędzy owej epoki i schyłku, wiadomo czego.)

I tak sobie żyłem, wesoły niczym skowronek, aż tu nagle zaproponowano mi za darmo, sam autor znaczy, na Fejzbuku, całkiem nową powieść w postaci kindle'a. Temat mnie zainteresował, bo skandynawski, plus media i ponoć zmierzamy do katastrofy, więc nie tylko wziąłem, ale zacząłem czytać... I co? I wciągnęło mnie! Jak dziwnie i niepodbnie do Pana T. by to nie brzmiało. Zacytuję dla was (hipotetyczni) ludzie jeden fajny fragment na tematy aktualne i "nabolałe", a mam jeszcze co najmniej jeden, na ew. następny raz, o naszym ulubionym amerykańskim prezydencie sprzed paru dziesięcioleci - spojrzenie niejako "z drugiej strony", ale naprawdę trudno w tym się dopatrzyć kłamstwa, czy choćby większej przesady. (Dziwne? Takie czasy, już wtedy!) No to teraz nasz cytat:
"Lokalne telewizje nie mogą jeszcze sobie poradzić z podobną ilością", rzekł jeden z dyrektorów. "Już teraz mają problemy z dostarczaniem nam koniecznej ilości dobrego materiału." 
"Nie musi być dobry. Musi tylko kontrować najgorsze podejrzenia na temat produktu. Papierosy promują siłę i witalność; koncern chemiczny, produkujący, bomby, uzdrawia trzeci świat; kapitał spekulacyjny, niszczący mały biznes, wspiera lokalne społeczności. Kiedy chcecie z czymś przesadzić, po prostu migajcie malutkim tekstem: 'Do samodzielnego montażu'. 'Prosimy nie jeździć w taki sposób!' Dramaty to alegoria tematu 'Coś się spieprzyło w państwie duńskim', tradycyjna kultura wali się pod naporem globalizacji. Reklamy je uzupełniają, pokazując, że w istocie przyszłość będzie rajska. Produkty to prawdziwi bohaterowie telewizji, ikony napędzające program. Musimy pogodzić się z epoką post-czytelniczą. Ludzie muszą się dostosować do telewizji, jako to sposobu życia: zakupy przez telewizję, ćwiczenia przez telewizję, chodzenie do kościoła przez telewizję.
Tak więc, jak widać, człek naprawdę nie może wiedzeć, co nagle gdzieś znajdzie, go najdzie, trafi go w głowę... Na dobre i na złe! No to może jeszcze wypada powiedzieć, co to za powieść, tak? Tytuł "Meet the Danes", autor Mark Perrino.

I jeszcze coś... Powie jakiś sceptyk z Bożej łaski, że powyższe dotyczy jedynie KOMERCYJNEJ telewizji, takiej z reklamami, a nasza (?) słodka TVP, na przykład, reklam nie pokazuje. Nie, drogie ludzie - to klasyczne "wyjątek potwierdza regułę"! KAŻDA telewizja coś sprzedaje i coś reklamuje, a słodka TVP i inne takie, oczywiście reklamuje każdą aktualną WAADZĘ w tenkraju! Przecież to było takie proste! (Przy okazji, wiecie moje dziatki, a zwracam się do panny Napieskiej i pana Mądrasińskiego, dlaczego kiedyś "prawicowy" leming był rzadkością, a teraz mamy go, jak nie przymierzając...?)

triarius

P.S. Tytuł jest jeszcze bardziej idiotyczny, nawet skowronka przecie praktycznie brak, niż zazwyczaj, ale co mi tam - wykonałem pracę, żeby to przetłumaczyć, żeglując między dwiema zakładkami przeglądałki, to jeszcze miałbym wymyślać fajny tytuł? Niedoczekanie!